Wat doen we
Centrum Vigilant richt zich tot kinderen en volwassenen met een vermoeden van, of reeds vastgestelde diagnose, AD/HD, AutismeSpectrumStoornis (autisme) en leerstoornissen (lezen, schrijven en rekenen), en met emotionele of secundaire problemen.
Het centrum is gespecialiseerd in diagnosestelling, behandeling en begeleidng.
Diagnostiek
Een vraag naar diagnosestelling kan reeds vrij concreet zijn (naar
ADHD, ASS, dyslexie, ...), maar kan ook nog vaag zijn
(aandachtsproblemen, woede-uitbarstingen, sociaal functioneren,
welbevinden, ...).
De zorgvraag van de persoon zelf, de ouders, de school, het CLB of
verwijzers wordt zoveel mogelijk multidisciplinair benaderd, vanuit
neurologische, psychologische en logopedische invalshoek.
AD/HD (gecombineerd type,
hoofdzakelijk inattentieve type of hoofdzakelijk hyperkinetische
type)
De diagnose AD/HD wordt per definitie gesteld op basis van de
geschiedenis en beschrijving van de moeilijkheden. Vragenlijsten zijn
hierbij een goed hulpmiddel. Daarnaast is uit wetenschappelijk
onderzoek mogelijk gebleken om bij zowat 90% van de personen met AD/HD
afwijkende elektrofysiologische hersenactiviteit aan te tonen in het
EEG. De toepassing van QEEG (quantitative elektro-encefalogram) als
objectief hulpmiddel bij de diagnose van AD/HD is een belangrijke
doorbraak, en behoort tot de expertise van Dr. Van den Bergh.
Het bovenstaande artikel beschrijft de onderzoeksmethode wat
uitgebreider (pdf document).
ASS (Autisme Spectrum Stoornis)
Het onderzoek naar ASS bestaat uit een uitgebreid intakegesprek waarin
getracht wordt een goed beeld van het kind, jongere of volwassene te
krijgen. De vroege ontwikkeling, schoolloopbaan en/of carrière worden
in detail overlopen. Sterke en zwakke kanten van de persoon,
interesses, sociaal-emotioneel functioneren enz. worden bevraagd.
Bijkomend worden een aantal genormeerde vragenlijsten gebruikt. Dit
eerste gesprek is, in het geval van een vraag over een kind of
jongere, enkel voor de ouders bedoeld. Op basis hiervan worden gericht
een aantal testen geselecteerd die peilen naar sociaal inzicht,
inleving, aandacht en geheugen, planning, ruimtelijk inzicht,
contextdenken, flexibiliteit enz.
Bij de interpretatie van het onderzoek wordt rekening gehouden met
informatie vanuit de school (leerkrachten, CLB en zorgcoördinatoren)
of vanuit voorgaande, externe, onderzoeken.
IQ bepaling
Dit kan een op zichzelf staande vraag zijn (een vraag naar cognitieve
mogelijkheden, of vraag naar verbaal-performaal kloof), maar kan ook
onderdeel zijn van bovenstaande diagnosestellingen, of in het kader
van onderzoek naar schoolrijpheid.
Bij het IQ-onderzoek willen we de sterke en zwakke kanten, de
vaardigheden en beperkingen, van een persoon in kaart brengen. De
interpretatie kan dienen ter ondersteuning van het ruimere
diagnostisch profiel, maar kan ook waardevol zijn als op zichzelf
staande informatie (vb. bij studiekeuze, carrière, studiemethode, ...).
Begeleiding
Het centrum biedt een geïndividualiseerde behandeling en/of begeleiding aan, die nauw aansluit bij de zorgvraag. Het beoordelen en optimaliseren van de vigilantie maakt hier deel van uit.
Neuropsychiatrisch
Neurofeedbacktherapie is een methode waarbij directe feedback wordt
gegeven op de gewenste hersenactiviteit, door de meting van de reële
hersenactiviteit te gebruiken als indicator. De hersenen wordt op die
manier geleerd bepaalde hersengolven wel of niet te produceren.
Daarbij wordt een blijvend lange termijn effect bereikt, en dit biedt
een alternatief voor medicatie.
Psychologisch
De manier van werken is afhankelijk van de vraagstelling en
afhankelijk van de leeftijd. Uitgaande van de vraag van de persoon
zelf, wordt er ofwel gedragsgericht gestuurd (met praktische tips in
het dagelijkse leven) of psycho-educatie gegeven, of wordt gezocht
naar onderliggende emoties of inzicht verschaft in verborgen
kwaliteiten en blokkades, enz.. We gaan coachend aan de slag aan de
hand van gesprekken, spel, tekeningen, werkbladen, schema's,
opstellingstechnieken (‘popjes’ of ‘bodemankers’) e.d.
Vorming
Opleidingen en lezingen worden op regelmatige basis gegeven, o.a. over het gebruik van neurofeedback.